Yuko Hasegawa

Book

DIGITAL BITES

How to eat art and technology

書籍

DIGITAL BITES

アート&テクノロジーの摂り方

Publisher : BNN

Publication date : January 24, 2024

ISBN : 4802512902


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This book is a map for walking on this planet, containing the parallel exhibition "DXP (Digital Transformation Planet): Toward the Next Interface," organized by the 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa.

In the introduction, Yuko Hasegawa, director of the 21st Century Museum of Contemporary Art, Kanazawa, makes a statement that serves as a clue for taking digital as nourishment. The following chapters contain texts contributed by sociologist Kaoru Endo and curator Hans Ulrich Obrist, which serve as a compass for exploring this new reality.

The next chapter, the main part of the book, explores the current state of "humans" becoming one with the "digital" world through five approaches that cut across disciplines. Experts from a variety of backgrounds will provide "theories," while the curators involved in the planning of the exhibition have written "practices" from their own perspectives through dialogue with the artists, freely referring to works that cannot be seen at the exhibition site. The book, which goes beyond a catalog documenting the exhibition, is structured in a way that only a book can, introducing the practices of art and design, and exploring the changes in "human nature" brought about by digital technology.

物質と情報が曖昧になったこの惑星では、デジタルが血肉となり、変容への欲望を喚起する──。

本書は、金沢21世紀美術館の主催展覧会『DXP(デジタル・トランスフォーメーション・プラネット)──次のインターフェースへ』展を並行収録した、この惑星を歩くための地図となる一冊です。

序章では金沢21世紀美術館の館長、長谷川祐子氏によるステートメントとして、デジタルを栄養として摂取する糸口となるテキストを、続く章では、社会学者の遠藤 薫氏、キュレーターのハンス・ウルリッヒ・オブリスト氏に寄せてもらった、この新しい現実を探索する羅針盤となるテキストを掲載。

メインとなる次の章では、領域を横断する5つのアプローチから「デジタル」と一体になる〈人間〉のいまを探ります。さまざまなバックグラウンドを持つ専門家が「セオリー」を、また本展覧会の企画に携わったキュレーター陣が、アーティストとの対話を通した「プラクティス」を、会場では見られない作品も自由に参照しながら、独自の視点で書き下ろしました。展覧会を記録した図録を超え、書籍ならではの構成で、アートとデザインの実践を紹介しながら、デジタルテクノロジーがもたらした〈人間〉の変化に迫ります。

【目次】
本書のプロンプト──はじめにに代えて
ステートメント:
「デジタルバイツ ―「新しい人間力」のための栄養学」 ── 長谷川祐子

コンパス:
「DXP─ 惑星たちがデジタルテクノロジーと遊戯するとき」── 遠藤 薫
「ビデオゲーム:実現したもの・しなかったもの」── ハンス・ウルリッヒ・オブリスト

セオリー&プラクティス:
(1) 身を預けるデジタル
セオリー 「伸び縮みする」── 砂山太一
プラクティス 「AIの言語野に、創造の可能性をみる」── 本橋 仁

(2) 纏うデジタル
セオリー 「服のようなもの ─「着ること」の問いへと向かうために」── 小形道正
プラクティス 「浮遊するファッション」── 原田美緒

(3) 受肉するデジタル
セオリー 「人間でも道具でもない他者」── 太田充胤
プラクティス 「AIを通して自分を見る ─ AIと人間の新たな関係性を示すアート」── 原田美緒