Exhibition
Gabriel Orozco
Inner Cycles
展覧会
ガブリエル・オロスコ
内なる複数のサイクル
Venue : Museum of Contemporary Art Tokyo (MOT)
会場 : 東京都現代美術館
Japan(Tokyo)
日本
2015
2015
Organization : Tokyo Metropolitan Foundation for History and Culture, Museum of Contemporary Art Tokyo, THE YOMIURI SHIMBUN, The Japan Association of Art Museums
主催 : 公益財団法人東京都歴史文化財団 東京都現代美術館、読売新聞社、美術館連絡協議会
Co-curator : Mihoko Nishikawa, Kazuhiko Yoshizaki
共同キュレーター: 西川美穂子、吉崎和彦
Artists :
Gabriel Orozco
アーティスト :
ガブリエル・オロスコ
Orozco finds objects discarded on the street or discovers beautiful shapes in mundane contexts and, by slightly altering them, transforms them into artworks. His new readings of things--reminiscent of the Japanese garden's use of rocks and sand to evoke flowing water--offer viewers the enjoyment of pondering and deciphering his works. Orozco's universal sculptures, purified of regional or political character, and his photographs that appear like ordinary snapshots are indispensable to any discussion of '90s contemporary art. They are also artworks exerting a profound influence on young artists currently active in Japan.
In Orozco's view, all things in this world, natural or man-made, carry in them the time of their continual movement and transformation. Coming together, they separate again in endlessly reoccurring cycles. All things in the universe are in flux.
Gabriel Orozco's reputation is still growing, as evidenced by the large-scale solo exhibitions he held from 2009 to 2011 at New York MoMA, the Tate Modern, and other major international art museums. Still, he has rarely enjoyed opportunities for showing in Asia, and this will be his long-awaited first exhibition in Japan. As such, it will show the fascination of Orozco's art through works past and present, from his well-known La DS--a car sliced in half and perfectly reassembled--to his newest creations. Orozco works of many different periods and sites will come together here, in Tokyo, and a new cycle will begin.
text source
オロスコは、路上に打ち捨てられた物や何気ない風景の中から魅力的なかたちを発見したり、それらにほんの少し介入してかたちを変えたりして作品に転換します。日本庭園で石や砂を水の流れに見立てるのにも似た事物の新たな読み替えは、見る者にそれを読み解く楽しさを与えます。地域性や政治性を排除したユニバーサルな彫刻や、さりげないスナップショットのような写真は、90年代の現代美術を語る上で欠かせないものであり、現在活躍する日本の若手アーティストにも大きな影響を与えています。
人工物でも自然物でもこの世の事物はすべて、これまで移動したりかたちを変えたりしてきた内なる時間を有しています。事物と事物とが時に交わり、また離れるといったことを繰り返し、宇宙の中で万物が流転し循環するその様をオロスコは捉えます。
オロスコは2009年から2011年にかけ、ニューヨーク近代美術館を皮切りにテート・モダンほか世界の主要美術館で大規模な個展を開催するなど、現在も変わらぬ評価を得ています。一方で、これまでアジア圏ではあまり展示の機会はなく、今回は待望の国内美術館での初個展となります。本展では、自動車を分割して貼り合わせた代表作《La DS》や最新のカンヴァス作品など、オロスコの魅力を伝える過去から現在までを紹介します。異なる年代と場所で生まれた作品がここ東京で出会い、新たな循環が始まります。
text source